Uitgeverij Geromy BV

Uitgeverij Geromy BV

Uitgeverij Geromy BV is een bedrijf dat zich concentreert op het uitgeven van luchtvaart boeken. Het doel van Geromy BV is een stuk geschiedenis van Nederland op bladzijdes te zetten. En dit met hoge kwaliteit uit te voeren.

De boeken die tot zo ver zijn uitgegeven zijn hieronder te vinden. De boeken die nog als project op de plank staan zijn kunt u vinden onder previews.

 


 

Onze serie van het 320 squadron.

Nooit is er zo een complete uitgave verschenen in de Nederlandse taal over de geschiedenis van het 320e squadron van de Koninklijke Marine in de Tweede Wereldoorlog.

Alle drie de delen samen bevatten ruim 1100 pagina’s geschiedenis over de periode tijdens de tweede wereldoorlog. Voor iedere verzamelaar van de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis is dit een naslagwerk van kwaliteit.

Voor meer informatie: klik hier

 

Boeken_320_serie.JPG

Dagboek van een ArVa vlieger

Gerard Johan Burgers, geboren 24 april 1924 te Boxtel, woonde met zijn ouders in Vught toen zij daar op 26 oktober 1944 door de oprukkende geallieerde troepen werden bevrijd van de Duitse bezetter. Hij slaagde er in om begin 1945 via Brussel, naar Engeland te gaan nadat hij zich als oorlogsvrijwilliger had aangemeld bij de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Bij de Koninklijke Luchtmacht (Royal Air Force) werd hij opgeleid tot vlieger met bestemming deel te gaan uitmaken van het Mitchell squadron dat zal worden ingezet bij de bevrijding van Nederlands Oost-Indië. Na terugkeer in Nederland werd echter vrijwel zijn gehele opleidingsklas bestemd voor aflossing van de vliegers van "Nr.  6 ARVA-Squadron" dat reeds sinds 1946 op Java operationeel was. Zo vertrok hij in maart 1948 naar Indonesië waar hij tot half 1949 deel uitmaakte van dat Squadron en in West- en Midden Java een groot aantal vluchten maakte ter ondersteuning van de grondtroepen, met als voornaamste taken het verkennen van hun voortgang bij zuiveringsacties, het leiden van artillerievuur, dropping van voedsel & munitie en het afvoeren van gewonden uit over de weg onbereikbare plaatsen.

arva_klein.jpg

 

Dutchies in de Fleet Air Arm

Nico Geldhof beschrijft in dit boek de geschiedenis van een, in 1943, kleine groep Nederlandse vliegers. Zij werden na afloop van hun brevet opleiding bestemd voor operationele dienst op de vliegkampschepen van de Royal Navy. Na de beëindiging van de hiervoor benodigde training volgde hun plaatsing als marine-jachtvlieger in de boord squadrons van de Fleet Air Arm. Tijdens de oorlogsperiode van juni 1944 tot Victory Japan Day op 15 augustus hebben zij een opmerkelijke bijdrage geleverd.

Voor meer informatie: klik hier

 

'De Fokker D-VII'  

In 1918 lanceerde Anthony Fokker een nieuw éénpersoons jachtvliegtuig: Fokker D-VII. Een toestel dat vanwege zijn onorthodoxe constructie en zijn onnavolgbare vliegkwaliteiten in de laatste fasen van de wereldoorlog geschiedenis heeft geschreven. Zelfs de geallieerden waren van mening dat de Fokker D-VII tijdens de Great War het allerbeste jachtvliegtuig aan het Westelijk Front was! En zelfs nog jaren later heeft dit geroemde Fokker-ontwerp een voorbeeld functie in de internationale vliegtuigindustrie vervuld. Lees alles over de geschiedenis van de Fokker D-VII in dienst bij de Nederlandse luchtstrijdkrachten.
Om dit product te bestellen in onze webshop, klik hier.

 

 

Fokker-S-14-cover.gif Fokker S-14 Machtrainer

De Fokker S-14 Machtrainer was het eerste Nederlandse straalvliegtuig.

Tevens was het de eerste zodanig ontworpen straaltrainer ter wereld. Alle eerste straaltrainers uit die tijd waren in feite tweezits uitvoeringen van reeds bestaande jager types.

Om dit product te bestellen in onze webshop, klik hier.

 

 

 

Sicorsky S-51

De Sikorsky S-51 heeft als eerste helikopter in het naoorlogse Nederlandse burgerluchtvaart-register een uitzonderlijke levensloop gehad. Als marinehefschroefvliegtuig oogstte het toestel grote bekendheid tijdens de februariramp in Zeeland. Dank zij het operationeel gebruik van dit proefhefschroefvliegtuig kon in Nederland de basis voor zowel de civiele als de militaire helikoptervliegerij worden opgelegd 

voor meer informatie: klik hier

Sikorsky_recht_klein.JPG

 


Fokker D-23
Dit boek gaat over het wonderlijke verhaal van ontwerp 155, later de Fokker D-23 genoemd. De vertoning van dit jachtvliegtuig op de Parijse tentoonstelling van 1938 trok veel belangstelling. Oogstte lof, maar ook veel commentaar. Dit boek tracht de feiten op een rij te zetten en duidelijkheid te scheppen over een fascinerend maar experimenteel jachtvliegtuig.

Voor meer informatie: klik hier

 

Ooggetuigen verslag in beeld

Dirk van Rijn begon direct na de Meidagen 1940 met tekenen en schilderen.
Aan de hand van ooggetuigen, gevechtsrapporten, urenlange bezoeken aan archieven en musea zijn deze schilderijen (platen) tot stand gekomen. Was het zijn hobby, zijn passie, zijn liefhebberij of wellicht een fobie. Hij weet het zelf niet. Als verre nazaat van Rembrandt van Rijn schiep hij, autodidact, meer dan honderd platen van zijn rot oorlog.  

Voor meer informatie: klik hier

 

Een immense vogel gelijk

Hoe begon het allemaal in Nederland? In dit boekje wordt de eerste doelgerichte en succesvolle actie op het gebied van de gemotoriseerde luchtvaart in Nederland beschreven. Het belicht in woord en beeld alle aspecten van dit historisch imposante feit. Het Noord-Brabantse dorp Etten-Leur was de plaats van handeling. Graaf Charles de Lambert, leerling van Wilbert Wright, vloog in een Wright-toestel als eerste boven Nederland.

Nu de ooggetuigen van destijds vrijwel allen gestorven zijn, brengt dit boek de gebeurtenissen van het jaar 1909 weer tot leven.

Voor meer informatie: klik hier

 


Weergave per pagina
Sorteren op

“Een eeuw Marineluchtvaartdienst” is geschreven in opdracht van de Stichting Vrienden van de Traditiekamer MLD. De boekomslag is vervaardigd door de bekende kunstenares Leentje Linders. Deze prachtige, luxe uitgave met leeslint is gelardeerd met originele historische foto’s en bevat naast een wetenschappelijk verantwoorde overzichtsgeschiedenis van de MLD in al haar aspecten vele waargebeurde “seastory’s”, waarin de eeuw op levendige wijze en met aandacht voor de mens in de MLD is beschreven.

59,90 *
Aflevergewicht: 2,5 kg

Op voorraad

Zelden is er een vliegtuig geweest, dat gedurende zijn gehele loopbaan de gemoederen zo heeft beziggehouden als de Lockheed F-104G Starfighter.

44,00 *

Op voorraad

Hij ziet zijn vele gevechtsmissies in de Tweede Wereldoorlog nog altijd als een film aan zich voorbij gaan. Jan Linzel, 96 jaar oud, geboren in 1915 te Stadskanaal. De enige nog levende Nederlands gevechtsvlieger, die in zowel 1940, 1944 en 1945 tegen de Duitse bezetter heeft gevochten. In dit boek zijn persoonlijke memoires, oprecht en eerlijk. Niemand en niets ontziend. Jan Linzel neemt geen blad voor zijn mond.

28,00 *

Op voorraad

De Fokker S-14 Machtrainer was het eerste Nederlandse straalvliegtuig.

Tevens was het de eerste als zodanig ontworpen straaltrainer ter wereld. Alle eerste straaltrainers uit die tijd waren in feite tweezits uitvoeringen van reeds bestaande jager types.

Taal: Nederlands & Engels

49,90 €
39,90 *

Op voorraad

Tijdens de eerste Wereldoorlog 1914-1918 groeide het luchtwapen uit van een eenvoudig hulpmiddel voor verkenning tot een niet meer weg te denken wapensysteem in de massale strijd om de eind overwinning. 

39,50 *

Op voorraad

* Prijzen incl. BTW, excl. afleverkosten

Uw manuscript

Oproep: heeft u een gedegen manuscript?

Er is al veel beschreven en veel vrijwilligers, hobbyisten, onderzoekers etcetera hebben al veel bijgedragen om de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis op papier te krijgen.

Toch is er nog veel niet uitgegeven. Gebrek aan geld, het feit dat het onderwerp het grote publiek niet aanspreekt en dat het juiste publiek niet bereikt kan worden zijn oorzaken die zorgen dat een historicus zijn manuscript op de plank laat liggen. Jammer, want veel kan daardoor verloren gaan. En we moeten opletten, de meesten die het meegemaakt hebben zijn al oud.